Nyhetsbrev fra Revisorforeningen 1/25
Det nærmer seg fristen for å levere skattemeldingen for 2024. Her oppsummeres noen av de viktigste forholdene å være oppmerksom på for lønnstakere, pensjonister, personlig næringsdrivende og selskaper.
Den 1. november 2021 trådte nye regler om register over reelle rettighetshavere i kraft, og de fleste norske selskaper er omfattet av de nye reglene.
Reglene går i korthet ut på at alle norske foretak som driver virksomhet eller er registrert i Norge må innhente og registrere opplysninger om sine reelle rettighetshavere. Når Brønnøysundregistrene får på plass en teknisk løsning for registrering, skal alle opplysningene om reelle rettighetshavere registreres der, men inntil videre må de registreringspliktige opprette sitt eget interne register.
Hvem er registreringspliktige?
Alle juridiske personer, enheter og andre sammenslutninger som «driver virksomhet eller er registrert» i Norge er i utgangspunktet registreringspliktige. Dette omfatter i utgangspunktet alle organisasjonsformer, som:
Unntak er konkursbo, verdipapirfond, foreninger som verken er næringsdrivende eller har regnskapsplikt, samt ikke-næringsdrivende stiftelser. Det gjelder egne regler for børsnoterte selskaper og enkelte NUFèr
Hva må de registreringspliktige gjøre?
Den registreringspliktige skal identifisere reelle rettighetshavere. Med reell rettighetshaver menes den eller de fysiske personene som i siste instans eier eller kontrollerer virksomheten.
En reell rettighetshaver er en fysisk person som oppfyller minst ett av følgende kriterier:
Indirekte eie betyr at man eier aksjene via et eller flere selskaper.
Når de reelle rettighetshaverne er identifisert må det innhentes følgende opplysninger:
Opplysningene om grunnlaget skal også omfatte om eierskapet er direkte, indirekte, gjennom avtale eller vedtekter eller på annen måte.
Opplysningene kan hentes inn fra blant annet:
Grunnlaget for identifiseringen av hvem som er reelle rettighetshavere skal dokumenteres og dokumentasjonene skal gjøre at det er mulig i ettertid å forstå hvorfor de relevante fysiske personene er identifisert av den registreringspliktige. Manglende identifisering kan ha to årsaker, enten finnes det ingen reelle rettighetshavere eller så lar denne/disse seg ikke identifisere. I begge tilfellene skal den registreringspliktige begrunne og dokumentere vurderingen.
Dokumentasjonen skal lagres i ti år etter at fysiske personer opphører å være reelle rettighetshavere. Hvis virksomheten opphører å eksistere er lagringstiden fem år.
Når det skjer endringer som medfører at det blir andre reelle rettighetshavere skal informasjonen oppdateres. Fristen for å registrere er 14 dager etter at en er kjent med at man har reelle rettighetshavere eller blir kjent med at opplysningene må oppdateres.
Ta gjerne kontakt med Revisorkollegiet AS hvis du har spørsmål.
Det nærmer seg fristen for å levere skattemeldingen for 2024. Her oppsummeres noen av de viktigste forholdene å være oppmerksom på for lønnstakere, pensjonister, personlig næringsdrivende og selskaper.
SkatteFUNN er en skattefradragsordning for forsknings- og utviklingsinnsats i næringslivet. Formålet er å motivere bedrifter som skaffer seg ny kunnskap, informasjon elle erfaring som igjen kan føre til nye eller bedre produkter, tjenester eller produksjonsmåter.
Statsbudsjettet for 2025 ble fremlagt den 7. oktober 2024 med relativt få endringer på skatte- og avgiftssiden. Men, noen endringer er det og det kan dere lese om i dette nyhetsbrevet.